torstai 5. tammikuuta 2017

Tiimijakso-reportaasi

Tiimijakso on askel kohti tulevaisuuden koulua

Kävelen pitkin oppilaita täynnä olevaa käytävää, jonka päässä luokkani on. Minua jännittää, sillä en tiedä mitä odottaa. Uusi jakso alkaa tänään ja meillä alkaa ensimmäinen tiimijakso. En juurikaan tiedä mitä odottaa, sillä meille ei ole kerrottu siitä kovinkaan paljoa. Tiedän vain, että meidät jaetaan pieniin ryhmiin, joissa opiskelemme seuraavan jakson ajan englantia, äidinkieltä, maantietoa, sekä fysiikkaa ja teemme tehtäviä. Menen puolityhjään luokkaan ja etsin vapaan paikan mahdollisimman takaa luokan perältä. Katselen kun uniset oppilaat valuvat yksi kerrallaan luokkaan toistensa jälkeen. Näiden ihmisten kanssa joudun sitten tulemaan toimeen seuraavat seitsemän viikkoa.

Sammon keskuslukio on yksi Suomen lukioista, jossa alkoi tänä vuonna tiimijakso. Tiimityöskentelyä on kokeiltu myös mm. Tampereen lukioista: Ylöjärven lukiossa, Nokian lukiossa, Pirkkalan lukiossa, sekä Valkeakosken lukiossa. Myös Turussa ja Hämeenlinnassa sekä Jyväskylän lukioissa testataan tiimijaksoa tänä vuonna. Jyväskylässä eräässä lukiossa tiimijakso on jopa yksi valintaperuste lukioon haettaessa.

Tiimijakson alussa kaikki 1. vuosikurssin oppilaat jaetaan kahteen lohkoon, joissa heidät jaetaan neljään joukkueeseen, joita opettajat ohjaavat. Joukkueissa oppilaat jaetaan 4 – 5 hengen ryhmiin, joissa he opiskelevat ja tekevät tiimitöitä yhdessä jakson ajan. Tiimijaksoon sisältyy erilaisia vierailuja kuten Kiasmassa, Aamulehdessä, aerosolilaboratoriossa ja Planetaariossa. Opettajien mielestä opettavaisimpia tutustumiskohteita ovat olleet Tammervoima ja teatteri.

Tiimijakson aikan oppilaat kävivät Planetaariossa katsomassa Raivoisa Maailmankaikkeus -elokuvan.


Tiimijakso saattaa luoda myös opettajille pieniä paineita ja stressiä, mutta opettajat ovat siitä huolimatta erittäin innoissaan tiimijaksosta. Opettajien mielestä tiimijakso on ollut erilaista, hauskaa sekä vaativaa. Alku oli hieman hankalaa, kun uudet sähköiset opetusmateriaalit tulivat, mutta jakson edetessä asiat helpottuivat, ja sujuvat jo melko hyvin, niin opettajilta kuin oppilailtakin.

Opettajien mielestä oppilaat ovat oppineet paljon, mutta he eivät kenties ole itse huomanneet sitä. Varsinkin nuorten tietotekniikkataidot ovat kehittyneet huimasti jakson aikana. Oppilaat ovat oppineet myös oma-aloitteisuutta, vastuunottamista, suvaitsevaisuutta ja ajankäyttöä. Opettajat ovat kuitenkin hieman huolissaan, että oppivatko kaikki tiimienjäsenet kaikki läpikäytävät asiat. Tiukan aikataulun vuoksi tiimiläisten täytyy jakaa tehtäviä, joten kaikki eivät välttämättä opi samoja asioita. Opettajien mielestä oppilaat ovat kuitenkin oppineet saman verran tiimijaksossa, kuin tavallisessa jaksossa. Tiimijaksossa opettajat antavat oppilaille vastuun kokonaan heidän omasta oppimisestaan. ”Tiimijaksossa opitaan tekemällä”, totesi eräs opettajista.

Tiimijaksosta on oppilaille paljon hyötyä tulevaisuudessa muun muassa työelämässä. He oppivat tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja tekemään töitä toistensa kanssa. He oppivat myös vuorovaikutustaitoja sekä ilmaisutaitoja.

Tiimi työskentelemässä viikkotehtävän parissa.

Tiimijaksossa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Hyviä asioita on esim. se että saa itse rytmittää omaa opiskeluaan ja toteuttaa tehtävänantoja eri tavoilla ja tehtäviä voidaan myös jakaa tiimissä tai tehdä yhdessä. Tiimijaksossa on myös riskinsä, kun muidenkin tiimiläisten työ vaikuttaa omiin arvosanoihin. Jos tiimissä on laiskoja ja ahkeria työntekijöitä, työt eivät jakaudu aina kovin tasaisesti. Kokonaisuudessaan tiimijaksossa on kuitenkin ehkä hieman enemmän työtä ja se aiheuttaa stressiä monille oppilaille. Opiskelu on haastavampaa ottaen huomioon, että jokaista oppiainetta on vain 35 minuuttia viikossa ja siinä ajassa pitäisi omaksua viikon asiat. Joskus ei ole edes kunnollisia oppitunteja ja oppitunteja on liian vähän, verrattuna siihen, että kurssin aikana pitäisi oppia kaikki oleellinen, pärjätäkseen seuraavilla kursseilla.
”Mielestäni tiimijakso vaatii vielä hieman suunnittelua.” Oppilaat ovat todenneet.
 
Tällä viikolla tiimi oli tehnyt lautapelin maanosastaan.

Tiimin tekemät ohjeet yllä olevaan lautapeliin.


Tänään meillä on jakson viimeinen päivä. Olemme järjestäneet tälle päivälle maailma-partyn. Olemme kaikki saaneet oman maanosan ja järjestimme luokkiimme niihin liittyviä kilpailuita, musiikkia, tanssia sekä ruokaa. Kiertelimme muutaman tunnin muiden maanosien luokissa ja juttelimme tiimiläisten kanssa. Lopuksi meillä oli vielä pieni päätöstilaisuus luokissa joukkueemme kesken. Saimme tiimijakso-diplomit, sekä pipareita ja mehua opettajaltamme. Lopuksi erosimme ja hyvästelimme tiimiläisemme hieman haikeina ja jatkoimme omien opiskeluidemme pariin.


Jokaisella meistä on nyt omat kokemuksensa tiimijaksosta ja voimme muodostaa omat mielipiteemme. Mutta loppujen lopuksi tiimijakso on kuitenkin varsin erilaista ja vaihtelevampaa opiskelua kuin normaalit jaksot ja siinäkin on haasteensa, mutta suoriudumme niistä yhdessä tiiminä.


1 kommentti:

  1. Mielenkiintoinen reportaasi tiimijaksosta. Sujuvaa kerrontaa.

    VastaaPoista