Tiimijakso on askel kohti
tulevaisuuden koulua
Kävelen
pitkin oppilaita täynnä olevaa käytävää, jonka päässä luokkani on. Minua
jännittää, sillä en tiedä mitä odottaa. Uusi jakso alkaa tänään ja meillä alkaa
ensimmäinen tiimijakso. En juurikaan tiedä mitä odottaa, sillä meille ei ole
kerrottu siitä kovinkaan paljoa. Tiedän vain, että meidät jaetaan pieniin
ryhmiin, joissa opiskelemme seuraavan jakson ajan englantia, äidinkieltä,
maantietoa, sekä fysiikkaa ja teemme tehtäviä. Menen puolityhjään luokkaan ja
etsin vapaan paikan mahdollisimman takaa luokan perältä. Katselen kun uniset
oppilaat valuvat yksi kerrallaan luokkaan toistensa jälkeen. Näiden ihmisten
kanssa joudun sitten tulemaan toimeen seuraavat seitsemän viikkoa.
Sammon
keskuslukio on yksi Suomen lukioista, jossa alkoi tänä vuonna tiimijakso.
Tiimityöskentelyä on kokeiltu myös mm. Tampereen lukioista: Ylöjärven lukiossa,
Nokian lukiossa, Pirkkalan lukiossa, sekä Valkeakosken lukiossa. Myös Turussa
ja Hämeenlinnassa sekä Jyväskylän lukioissa testataan tiimijaksoa tänä vuonna.
Jyväskylässä eräässä lukiossa tiimijakso on jopa yksi valintaperuste lukioon
haettaessa.
Tiimijakson
alussa kaikki 1. vuosikurssin oppilaat jaetaan kahteen lohkoon, joissa heidät
jaetaan neljään joukkueeseen, joita opettajat ohjaavat. Joukkueissa oppilaat jaetaan
4 – 5 hengen ryhmiin, joissa he opiskelevat ja tekevät tiimitöitä yhdessä
jakson ajan. Tiimijaksoon sisältyy erilaisia vierailuja kuten Kiasmassa,
Aamulehdessä, aerosolilaboratoriossa ja Planetaariossa. Opettajien mielestä
opettavaisimpia tutustumiskohteita ovat olleet Tammervoima ja teatteri.
Tiimijakson aikan oppilaat kävivät Planetaariossa katsomassa Raivoisa Maailmankaikkeus -elokuvan. |
Tiimijakso
saattaa luoda myös opettajille pieniä paineita ja stressiä, mutta opettajat ovat siitä huolimatta erittäin innoissaan tiimijaksosta. Opettajien mielestä
tiimijakso on ollut erilaista, hauskaa sekä vaativaa. Alku oli hieman hankalaa,
kun uudet sähköiset opetusmateriaalit tulivat, mutta jakson edetessä asiat
helpottuivat, ja sujuvat jo melko hyvin, niin opettajilta kuin oppilailtakin.
Opettajien
mielestä oppilaat ovat oppineet paljon, mutta he eivät kenties ole itse
huomanneet sitä. Varsinkin nuorten tietotekniikkataidot ovat kehittyneet
huimasti jakson aikana. Oppilaat ovat oppineet myös oma-aloitteisuutta,
vastuunottamista, suvaitsevaisuutta ja ajankäyttöä. Opettajat ovat kuitenkin
hieman huolissaan, että oppivatko kaikki tiimienjäsenet kaikki läpikäytävät
asiat. Tiukan aikataulun vuoksi tiimiläisten täytyy jakaa tehtäviä, joten
kaikki eivät välttämättä opi samoja asioita. Opettajien mielestä oppilaat ovat kuitenkin
oppineet saman verran tiimijaksossa, kuin tavallisessa jaksossa. Tiimijaksossa
opettajat antavat oppilaille vastuun kokonaan heidän omasta oppimisestaan. ”Tiimijaksossa
opitaan tekemällä”, totesi eräs opettajista.
Tiimijaksosta
on oppilaille paljon hyötyä tulevaisuudessa muun muassa työelämässä. He oppivat
tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja tekemään töitä toistensa kanssa.
He oppivat myös vuorovaikutustaitoja sekä ilmaisutaitoja.
Tiimi työskentelemässä viikkotehtävän parissa. |
Tiimijaksossa
on sekä hyviä, että huonoja puolia. Hyviä asioita on esim. se että saa itse
rytmittää omaa opiskeluaan ja toteuttaa tehtävänantoja eri tavoilla ja tehtäviä
voidaan myös jakaa tiimissä tai tehdä yhdessä. Tiimijaksossa on myös riskinsä, kun
muidenkin tiimiläisten työ vaikuttaa omiin arvosanoihin. Jos tiimissä on
laiskoja ja ahkeria työntekijöitä, työt eivät jakaudu aina kovin tasaisesti. Kokonaisuudessaan
tiimijaksossa on kuitenkin ehkä hieman enemmän työtä ja se aiheuttaa stressiä
monille oppilaille. Opiskelu on haastavampaa ottaen huomioon, että jokaista
oppiainetta on vain 35 minuuttia viikossa ja siinä ajassa pitäisi omaksua
viikon asiat. Joskus ei ole edes kunnollisia oppitunteja ja oppitunteja on
liian vähän, verrattuna siihen, että kurssin aikana pitäisi oppia kaikki
oleellinen, pärjätäkseen seuraavilla kursseilla.
”Mielestäni
tiimijakso vaatii vielä hieman suunnittelua.” Oppilaat ovat todenneet.
Tiimin tekemät ohjeet yllä olevaan lautapeliin. |
Tänään
meillä on jakson viimeinen päivä. Olemme järjestäneet tälle päivälle
maailma-partyn. Olemme kaikki saaneet oman maanosan ja järjestimme luokkiimme
niihin liittyviä kilpailuita, musiikkia, tanssia sekä ruokaa. Kiertelimme
muutaman tunnin muiden maanosien luokissa ja juttelimme tiimiläisten kanssa.
Lopuksi meillä oli vielä pieni päätöstilaisuus luokissa joukkueemme kesken.
Saimme tiimijakso-diplomit, sekä pipareita ja mehua opettajaltamme. Lopuksi
erosimme ja hyvästelimme tiimiläisemme hieman haikeina ja jatkoimme omien
opiskeluidemme pariin.
Jokaisella
meistä on nyt omat kokemuksensa tiimijaksosta ja voimme muodostaa omat
mielipiteemme. Mutta loppujen lopuksi tiimijakso on kuitenkin varsin erilaista
ja vaihtelevampaa opiskelua kuin normaalit jaksot ja siinäkin on haasteensa,
mutta suoriudumme niistä yhdessä tiiminä.
Mielenkiintoinen reportaasi tiimijaksosta. Sujuvaa kerrontaa.
VastaaPoista